Breadcrumbs

Varumärke

Fältkoder IN KNVARUM | UT WIVARUM | API brand

Varumärke avser det unika namn, symbol, logotyp eller design som distinkt identifierar en produkt eller tjänst från en specifik tillverkare eller leverantör.

Information och beskrivning

Ett varumärke fungerar som en garanti för produktens kvalitet och hjälper kunderna att skilja mellan olika produkter på marknaden.

För handeln skapas möjlighet att gruppera produkter med samma varumärke, exempelvis på hemsidor. Varumärke används också tillsammans med artikelbenämning för att hjälpa kunden hitta rätt produkt i en hylla, exempelvis som information på en hyllkantsetikett.

Varumärke anges på det sätt som det återfinns i Varumärkesrapporten på Finfo portal.

Varumärke omfattas av GTIN regler vilket betyder att skall det ändras så krävs att nytt GTIN tilldelas primärförpackningen (och därmed sekundär och tertiär där dessa finns). Det krävs också ett nytt artikelnummer.

Ansvarsfördelning

Leverantör

Ange det varumärke som ni anser vara varumärket som identifierar produkten. Detta finns oftast märkt på produkten och skiljer sig ofta från leverantörsnamnet. Det finns produkter utan varumärke och då skall varumärkesfältet fyllas i med N/A. I handeln kommer man då förstå att detta är en artikel som saknar varumärke och sortera produkten utifrån det. 

Vissa produkter har både varumärke och undervarumärke och man anger då det primära varumärket i detta fält. Undervarumärke anges separat i fältet Undervarumärke.

Finfo

Kontrollerar att varumärke är angivet samt att det återfinns i Varumärkesrapporten på Finfo portal, dvs är ett godkänt varumärke.

Mottagare

I kundens system används varumärket från leverantör för att gruppera artikeln och tydliggöra för slutkund i försäljningstransaktioner.