Breadcrumbs

Varumärken

Information och beskrivning

Ett varumärke är det namn, symbol eller logotyp som tydligt visar vem som är tillverkare eller leverantör av en produkt. Det hjälper både handeln och slutkunden att snabbt känna igen produkten och att skilja den från andra på marknaden.

Undervarumärke

Ett undervarumärke (eller serie/modell) används om en leverantör vill gruppera en viss produktlinje under det övergripande varumärket. Undervarumärket ska inte anges i varumärkesfältet.

Exempel: BOSCH är varumärket, BOSCH Blå är en serie.

Betydelse för mottagaren

Korrekt angivna varumärken gör det möjligt för handeln att:

  • gruppera produkter på hemsidor och i interna system

  • visa tydlig information på hyllkantsetiketter

  • underlätta produktjämförelser och guidning till slutkund

Därför behöver varumärkesinformationen vara konsekvent och kvalitetssäkrad.

Godkända varumärken

För att få enhetlighet i hur varumärke anges får enbart godkända varumärken användas. Dessa finns i rapporten i Finfo portal. Om ett varumärke saknas i rapporten skickas ett ärende till Byggmaterialhandlarna för godkännande. Så fort varumärket är godkänt så kommer det återfinnas i rapporten.

Riktlinjer

Endast huvudvarumärket ska anges, inte serier, modeller eller undervarumärken. Om behov finns kan ett varumärke brytas ner i undervarumärken som är ett komplement till varumärket. Det kan handla om en serie eller en modell. Om detta finns så anges det av leverantören.

Korrekt varumärke

Ej godkänt varumärke

BOSCH

BOSCH Blå

habo

habo ABUS

RYOBI

RYOBI ONE+

Rättning och GTIN-regler

Om ett felaktigt varumärke har angetts ska ett ärende skickas till Byggmaterialhandlarna.

Eftersom varumärken också omfattas av GTIN-regler kräver en ändring:

  • nytt GTIN för primärförpackningen, samt för eventuella sekundär/tertiärförpackningar

  • nytt artikelnummer

Ansvarsfördelning

Leverantör

Anger det varumärke som identifierar produkten. Detta finns oftast märkt på produkten och skiljer sig väldigt ofta från leverantörens namn. 

Det finns produkter utan varumärke och då skall varumärkesfältet fyllas i med N/A. I handeln kommer man då förstå att detta är en No Name produkt och sortera produkten utifrån det.

Vissa produkter har både varumärke och undervarumärke/serienamn och man anger då det primära varumärket och inte undervarumärke/serienamn.

Finfo

Kontrollerar så fältet varumärke är alfanumeriskt max 30 tecken, samt att varumärket återfinns i varumärkesrapporten på Finfo portal.

Mottagare

I kundens system skall varumärke och undervarumärke vara möjligt att läsa in i internt system. Det används för att gruppera artiklar på exempelvis hemsidor.