Breadcrumbs

Kundunika priser - allmänt

Information och beskrivning

Abonnenter kan erhålla sina avtalade nettopriser via Finfo. Kundunika filer kan skickas antingen till en kedja eller till en fristående butik. Om leverantör har avtal med en kedja och skickar kundunika priser till dem får det till följd att alla kedjemedlemmar får avtalet, som då bara behöver inrapporteras en gång.

Instruktion

Inleverans av kundunik prisinformation kan ske på två olika sätt:

  1. Som textfil med fasta fältlängder, enligt filspecifikation

  2. Som textfil (csv), skapad från en särskild Excelmall


I filen kan man skicka både rabattposter och nettopriser på artikelnivå. I Nivå 2 kan man även skicka nettopriser på förpackningsnivå.

Detaljerad information om filformat: 

Filer laddas upp i Finfo-portalen eller skickas in till Finfo via FTP. Inloggningsuppgifter fås av Finfo kundsupport. Mer information om FTP hittar ni här: Instruktion för FTP-överföring.

Kund- och avtals ID

Varje kundunik fil ska innehålla ett kund-id och ett avtals-id som alltid anges likadant varje gång ni skickar uppdaterade priser till kunden.

Första gången ett kundunikt avtal ska skickas in till en kund via Finfo måste först ett kund-id för gällande kund registreras i Finfo portal. Ni kan använda samma id som kunden har i ert affärssystem om det ryms i fältet.

 

Filkontroll och distribution

De kundunika filerna från leverantör mottas och kontrolleras automatiskt. En fil med felaktiga uppgifter eller fel format genererar ett svarsmail till leverantören, med information om vad som måste åtgärdas. Filen måste då rättas och skickas in igen.

En godkänd fil distribueras till mottagande kund under natten till följande dag om inte ett framtida distributionsdatum har angetts.

I textposten kan man skriva ett meddelande till kunden. Detta meddelande distribueras tillsammans med prisinformationen, som en separat dokument.

Prisinformation

Nettopris på en artikel gäller alltid före ev. förekommande rabatt, med andra ord så gäller alltid en prispost före en rabattpost.

Om den kundunika filen innehåller priser på artiklar som ännu inte blivit registrerade i Finfos databas sparas de inskickade nettopriserna och distribueras till kunden så snart artiklarna blivit inlästa i Finfos databas.

Vid ändringar i avtalet kan man valfritt skicka in hela avtalet eller bara nya/förändrade poster.

Datum

Fältet Aktiveringsdatum i Avtalsposten avser distributionsdatum och gäller bara första gången avtalet skickas in. Aktiveringsdatumet bör ligga minst 2 veckor tidigare än själva prisgällandedatumet. Detta för att abonnenten/handlaren ska kunna få det nya avtalet innan det börjar gälla, för inläsning, kalkylering mm i det lokala butiksdatasystemet. Om avtalet ska distribueras på en gång kan man istället för datum ange 00000000 (åtta nollor).Vid framtida prisjusteringar anges prisets gällandedatum i fältet Gällandedatum efter varje artikelnummer i Prisposten eller i förpackningsprisposten (Nivå2).

Ändring av uppgifter i avtalet kan ske hur ofta som helst. Man kan också lägga in framtida kända förändringar i hur god tid som helst. De nya uppgifterna kommer att distribueras samma kväll som distributionsdatum infaller.

Det kan finnas flera detaljposter, avseende samma Artikel/Rabattkod, men med olika priser och distributionsdatum. Dessa gäller då i tidsföljd så att när distributionsdatum för detaljposten infaller skickas avtalet ut med det aktuella nya nettopriset.

Om ett annat Gäller till och med datum än 99999999 anges i Avtalsposten kommer båda avtalsparterna att få ett meddelande 20 dagar innan avtalet upphör att gälla. Om avtalet ska förlängas skickas uppdaterade priser in innan avtalet upphör.