Breadcrumbs

Prismodell

Information och beskrivning

Relationen till den prissättning som leverantören anger på en produkt och hur kundens behov och tillvägagångssätt för att hantera fakturakontroller, hyllkantsprissättning eller kundavtal är varierande. På grund av detta finns det därför olika möjligheter för prissättning av en produkt och dess förpackningar.

Prismodellen består av

  1. Baspris och rabattgrupper

  1. Kundunika priser på produkt

  1. Kundunika priser per förpackning

Med denna prismodell som del i avtal mellan säljare och köpare skapas förutsättningar för digital överföring och kontroll av överenskomna priser.

Grundläggande förutsättning

Kunden och leverantör måste i sin dialog relatera till samma värden och nivå. Om inte det sker så uppstår generellt alltid avvikelser i aktuellt pris hos kund respektive leverantör. Därför måste varje kundavtal och efterföljande affärer relatera till samma nivå och grunddata.

Ett exempel är om leverantören skickar in sin artikelfil utifrån Vilma 2.3.0 till Finfo och kunden läser in Vilma 1.0 i sitt system så finns ingen möjlighet att använda förutsättningarna enligt nivå 3.

 

Nivå 1, Baspris och rabattsats på produkt

Funktionen på denna nivå innebär att leverantören till varje produkt (läs artikelnummer):

  1. Anger ett s.k. baspris som är lika för alla

  1. Baspriset relateras till en basprisenhet

  1. Till baspriset anges en rabattkod

  1. Till respektive kund förmedlas ett s.k. rabattbrev där varje rabattkod relateras till en rabattsats

 

Affärsnytta

Funktion för prissättning av grupper av produkter. Med baspriset minus rabattsatsen framkommer ett s.k. nettopris.

Exempel

Baspris 10 kr from ÅÅÅÅMMDD – rabattsats 10 % = 9 kr nettopris

image-20250630-111511.png



Krav nivå 1: Obligatorisk för alla artiklar

Denna nivå är obligatorisk för alla artiklar som en leverantör registrerar hos Finfo.

Undantag för värde i fältet ”Baspris” är om produkten prissätts enligt:

  • Pris på begäran

  • Dagspris

  • Kedjeberoende artikel/kampanj

Effekten av detta är att kunden inte då har något pris på produkten enligt förutsättningarna med Nivå 1.

 

Fält som används

Fält

Beskrivning

Leverantörens artikelnummer

Här anges det artikelnummer som leverantören använder i affärskommunikationen med sina kunder. Leverera numret oförändrat till Finfo. Artikelnumret ska vara unikt för artikeln, dvs. det får aldrig förekomma två identiska artikelnummer från samma leverantör. Artikelnummer bör om möjligt aldrig återanvändas, det är tillåtet först efter två år. Artikelnummer är unikt per leverantör, det är dock möjligt för olika leverantörer att ha samma artikelnummer.

Baspris

Leverantörens generella ”bas”-pris (enligt prislista), exklusive moms. Pris anges med två decimaler, använd kommatecken som decimalavskiljare. Om artikeln inte har något generellt baspris är kod för pristyp obligatorisk.

Kod för pristyp

Kod som anger varför baspriset är noll.

Prisgällandedatum för baspris

Prisgällandedatum från när det nya baspriset börjar gälla. Datumet ändras endast när baspriset ändras.

Basprisenhet

Enhet för vilket baspriset gäller.

Rabattgrupp Vilma

Artikelgrupp för rabattgivning till återförsäljaren. Syftet med rabattgrupperna är att dela upp hela sortiment i ett antal strategiska grupper baserat på egenskaper. Även om man som leverantör inte själv ger differentierade rabatter ska artiklarna grupperas enligt ”produktegenskaper”. Artiklar med olika rabatt kan inte ligga i samma rabattgrupp. Grupperna kan även användas för kalkylering i mottagande system (hos era kunder).

Rabattgruppens benämning Vilma

Benämningen av rabattgrupper ska göras så beskrivande som möjligt så man tydligt kan förstå vilka varor som finns i gruppen. Alla artiklar i en och samma rabattgrupp ska ha samma rabattgruppsbenämning och denna ska vara unik för rabattgruppen.


Informationsflöde

Informationslämnare: Från leverantören skickas denna information tillsammans med övriga grunddata.

Kontroll och funktion hos Finfo: Finfo kontrollerar att ovanstående beskrivna fält är ifyllda med värden samt att alla rabattkoder matchar rabattkodernas benämningar.

Informationsmottagare: Hos informationsmottagare läses värdet i fältet baspris in samt rabattkod. För att tolka rabattkoden måste funktion finnas för att omvandla denna till rabattsats enligt s.k. rabattbrev. Funktion skall också finnas för att lagra flera generationer av baspris i förhållande till när basprisets gällandedatum.

 

Nivå 2, Kundunikt nettopris på produkt

Funktionen på denna nivå innebär att leverantören till varje kund och produkt (läs artikelnummer):

  1. Anger ett s.k. kundunikt nettopris

  1. Det kundunika nettopriset relateras till basprisenheten

  1. Det kundunika nettopriset, inskickat av leverantören, övertrumfar alltid ett framräknat pris (baspris minus rabattsats)

  1. Från leverantören skickas denna information in via en separat filen enligt funktion specificerad (Kvalitetssäkra denna med flödes- och funktionsbeskrivning!) hos Finfo.

 

Affärsnytta

Visar vad mitt kundunika nettopriset är för produkten. Med baspriset minus rabattsatsen framkommer ett s.k. nettopris.

Exempel

Nettopris = 8:90 kr gäller from ÅÅÅÅMMDD

 

image-20250630-111527.png
Krav nivå 2: Obligatorisk för alla artiklar

Denna nivå är obligatorisk för alla artiklar som en leverantör registrerar hos Finfo.

 

Fält som används


Fält

Beskrivning

Leverantörens artikelnummer

Här anges det artikelnummer som leverantören använder i affärskommunikationen med sina kunder. Leverera numret oförändrat till Finfo. Artikelnumret ska vara unikt för artikeln, dvs. det får aldrig förekomma två identiska artikelnummer från samma leverantör. Artikelnummer bör om möjligt aldrig återanvändas, det är tillåtet först efter två år. Artikelnummer är unikt per leverantör, det är dock möjligt för olika leverantörer att ha samma artikelnummer.

Nettopris

Abonnentens nettopris från leverantören, exklusive moms, angivet per basprisenheten.

Gällande datum kundunikt nettopris

Datum för vilket nettopriset gäller ifrån.

 

Informationsflöde

Informationslämnare: Från leverantören skickas denna information i den s.k. Kundunika nettoprisfilen minst fyra veckor före prisgällandedatum. Detta är en separat fil som skickas via Finfo till varje kund. En kedja kan ha flera prisnivåer för samma produkt, exempelvis för att olika regioner har olika pris. Som leverantör kan man också samtidigt skicka in priser som relaterar till flera prisändringsdatum. Dessutom finns möjligheten att tillföra aktiveringsdatum för respektive fils värde. Aktiveringen görs genom att filen lagras hos Finfo och när datumet är uppfyllt då skickas filen vidare till kunden. Samtliga, av leverantörens, artiklar skall förses med kundunika nettopriserna.

Kontroll och funktion hos Finfo: Detta flöde är ”kliniskt” vilket betyder att den enda kontroll, förutom att informationslämnare och mottagare är korrekta, är aktiveringsdatum. När aktiveringsdatum är uppfyllt skickas filen till kund.

Informationsmottagare: Hos informationsmottagare läses värdet in i fältet nettopris. Där utgör det en referens i förhållande till artikelns baspris.

 

Nivå 3, Kundunikt nettopris på förpackning

Funktionen på nivå 3 är att varje enskild förpackning (primär, sekundär och tertiär) ges ett kundunikt nettopris. Priset är kopplat till GTIN och kan därför endast tillföras om förpackningen har ett GTIN.

Funktionen på nivå 3 innebär att leverantören till varje kund och produkts förpackningar (läs GTIN):

  1. Angett ett GTIN (OBS, detta är en villkorad förutsättning för att tillföra kundunikt nettopris!)

  1. Till detta tillförs ett kundunikt nettopris

  1. Från leverantören skickas denna information in via en separat filen enligt funktion specificerad hos Finfo.

 

Affärsnytta

Möjliggör differentierad prissättning per förpackning. Skapar dessutom kvalitativa förutsättningar för EDI-order och matchning av faktura per orderrad.

image-20250630-111543.png

 

Krav nivå 3: Enligt överenskommelse med kund

Denna nivå på kundunik prissättning sker först efter överenskommelse med aktuell kund.

 

Fält som används

Fält

Beskrivning

Primärförpackningens GTIN

Förpackningens identitet.

Primärförpackningens nettopris

Abonnentens nettopris från leverantören, exklusive moms, angivet per primärförpacknings GTIN.

Gällandedatum för primärförpackningens nettopris

Datum för vilket nettopriset gäller ifrån.

Sekundärförpackningens GTIN

Förpackningens identitet.

Sekundärförpackningens nettopris

Abonnentens nettopris från leverantören, exklusive moms, angivet per sekundärförpacknings GTIN.

Gällandedatum för sekundärförpackningens nettopris

Datum för vilket nettopriset gäller ifrån.

Tertiärförpackningens GTIN

Förpackningens identitet.

Tertiärförpackningens nettopris

Abonnentens nettopris från leverantören, exklusive moms, angivet per tertiärförpacknings GTIN.

Gällandedatum för tertiärförpackningens nettopris

Datum för vilket nettopriset gäller ifrån.

 Ansvarsfördelning

Leverantör

Från leverantören skickas denna information i den s.k. Kundunika nettoprisfilen minst fyra veckor före prisgällandedatum. Detta är en separat fil som skickas via Finfo till varje kund. En kedja kan ha flera prisnivåer för samma GTIN, exempelvis för att olika regioner har olika pris. Som leverantör kan man också samtidigt skicka in priser som relaterar till flera prisändringsdatum. Dessutom finns möjligheten att tillföra aktiveringsdatum för respektive fils värde. Aktiveringen görs genom att filen lagras hos Finfo och när datumet är uppfyllt då skickas filen vidare till kunden.

Finfo

De kontroller som görs är att aktiveringsdatum är ifyllt samt att produktens aktuella förpackningar har GTIN. När aktiveringsdatum är uppfyllt skickas filen till kund.

Mottagare

Hos informationsmottagare läses värdet in i respektive GTIN´s nettopris.