Kundunika avtal kan skickas både till en kedja och till en fristående butik. När ett avtal skickas till en kedja innebär det att samtliga kedjemedlemmar kan få tillgång till avtalet. Kedjan avgör själv vilka anläggningar som ska omfattas och kan därmed styra vilka mottagare som får del av de kundunika priserna.
Prissättningen på en produkt påverkas av flera faktorer – dels av leverantörens angivna prisnivå, dels av kundens rutiner för fakturakontroll, hyllkantspriser och hantering av egna avtal. Eftersom behoven varierar finns det därför flera alternativa sätt att ange priser, både på artikelnivå och för olika förpackningar.
Priser hanteras via kundunika avtal bestående av ett avtalshuvud och rabattgrupper, prisposter eller förpackningsprisposter. Samma Excelmall används avsett vilken typ av kundunika priser som används.
För att ett avtal ska registreras korrekt krävs att du som leverantör registrerar kund-idn för dina mottagare.
Mottagning och kontroll av filer
-
De kundunika filerna från leverantören tas emot och kontrolleras automatiskt.
-
Om en fil innehåller felaktiga uppgifter eller har ett ogiltigt format genereras ett svarsmail till leverantören med information om vilka åtgärder som krävs. Filen måste därefter rättas och skickas in på nytt.
Distribution av godkända filer
-
En godkänd fil distribueras till mottagande kund under natten till följande dag, om inte ett framtida distributionsdatum har angetts i filen.
-
Om den kundunika filen innehåller priser för artiklar som ännu inte registrerats i Finfos databas sparas de inskickade nettopriserna. Dessa distribueras automatiskt till kunden så snart artiklarna har blivit inlästa i databasen.
-
Om mottagaren hämtar data via API tillgängliggörs informationen direkt.
Prisstruktur och prioritet
-
Nettopriset på en artikel gäller alltid före eventuell rabatt. Det innebär att en
prispostalltid har företräde framför enrabattpost.
Aktiveringsdatum och gällandedatum
-
Fältet
AktiveringsdatumiAvtalspostenavser distributionsdatumet och används endast första gången avtalet skickas in. -
Det rekommenderas att
Aktiveringsdatumanges minst två veckor tidigare än själva prisets giltighetsdatum, så att mottagaren hinner ta emot avtalet innan det träder i kraft. -
Om avtalet ska distribueras omedelbart kan man ange
00000000(åtta nollor) i stället för ett datum. -
Vid framtida prisjusteringar anges prisets giltighetsdatum i fältet
Gällandedatumefter varje artikelnummer iPrispostereller iFörpacknigsprisposter.
Textpost och meddelanden
-
I
Textposterkan leverantören skriva ett meddelande till kunden. -
Meddelandet distribueras tillsammans med prisinformationen som ett separat dokument.
Ändringar och uppdateringar av avtal
-
Vid ändringar i ett avtal kan leverantören välja att skicka in hela avtalet på nytt eller endast de poster som är nya eller ändrade.
-
Ändringar i avtalet kan göras när som helst och så ofta som behövs. Det går även att registrera framtida ändringar i god tid. De nya uppgifterna distribueras automatiskt samma kväll som distributionsdatumet infaller.
Observera att Avtalsposten alltid måste ingå i filen.
Flera detaljposter per artikel
-
Det kan förekomma flera detaljposter för samma
artikelellerrabattkod, men med olika priser och distributionsdatum. -
Dessa hanteras i tidsordning, så att när distributionsdatumet för en detaljpost infaller skickas avtalet ut med det aktuella nettopriset.
Avtalets giltighetstid
-
Om ett annat
Gäller till och med-datum än99999999anges iAvtalspostenskickas ett meddelande till båda avtalsparter 20 dagar innan avtalet upphör att gälla. -
Om avtalet ska förlängas ska uppdaterade priser skickas in innan giltighetstiden löper ut.